Opće informacije i dobre prakse
U nastavku navedene informacije pružaju pregled ključnih funkcija i načela web-mjesta Vinted. Ako želite saznati više o svojim zakonskim pravima i obvezama kad je riječ o upotrebi web-mjesta Vinted, pogledajte Uvjete i odredbe dostupne na ovoj poveznici. Ako tražite informacije o tome kako rukujemo vašim osobnim podacima i pravima koja imate u skladu s tim, pročitajte naša Pravila o privatnosti.
TKO SMO MI?
Mi smo Vinted UAB, tvrtka registrirana u Republici Litvi (Registar Republike Litve, registarski broj: 302767152, naš PDV broj: LT100006918914). Nalazimo se na adresi Švitrigailos st. 13, LT-03228 Vilnius, Republika Litva. Obratite nam se na adresu [email protected] ako imate dodatna pitanja o informacijama navedenim u nastavku. Ako imate prigovore na nas nakon kupovine na našoj platformi, možete iskoristiti ovu platformu za rješavanje sporova koju je osnovala Europska komisija.
ŠTO JE VINTED?
Vinted je mrežna platforma za kupovinu putem koje članovi mogu prodavati ili kupovati određene artikle s drugim članovima. Vinted ne prodaje ni ne kupuje artikle prikazane na web-mjestu te ne sudjeluje u transakcijama među članovima. Naša je usluga Zaštita kupca dostupna uz naknadu uz svaku kupovinu koju članovi provedu s pomoću gumba „Kupi odmah” i pruža vam pravila povrata sredstava u određenim uvjetima, korisničku podršku i sigurna plaćanja putem našeg integriranog sustava plaćanja.
Broj prosječnih mjesečnih aktivnih primatelja unutar Europske unije web-stranica naših povezanih tržišta u Poljskoj, Češkoj, Slovačkoj, Mađarskoj, Litvi, Švedskoj, Rumunjskoj, Finskoj, Grčkoj, Hrvatskoj i Danskoj bio je 8,8 milijuna na dan 31. 7. 2024. Ova je brojka izračunata kao prosjek za razdoblje od prethodnih šest mjeseci u skladu s Uredbom (EU) 2022/2065 (o jedinstvenom tržištu digitalnih usluga).
Imajte na umu da je ova brojka procjena izvedena iz podataka koji su trenutačno dostupni platformi Vinted. Ovu objavu zahtijeva Akt o digitalnim uslugama (engl. Digital Services Act – DSA) i može se značajno razlikovati od korisničkih metrika prijavljenih u drugim kontekstima (najviše marketinškim ili financijskim, kao i izjavama/dokumentima za odnose s javnošću). Nije namijenjena za upotrebu izvan ove specifične svrhe. Procjena je podložna reviziji prvenstveno na temelju ograničenja podataka, varijabilnosti i tipičnih nesigurnosti.
TKO MOŽE UPOTREBLJAVATI NAŠE WEB-MJESTO?
Web-mjesto ne možete upotrebljavati ako ste profesionalni prodavač. Samo registrirani članovi (ili pak Profesionalni korisnici ako je Vinted Pro dostupan u vašoj državi) koji imaju najmanje 18 godina mogu oglašavati artikle i provoditi transakcije putem web-mjesta
KOJE SE VRSTE ARTIKALA MOGU PRODAVATI NA PLATFORMI VINTED?
Želimo osigurati da je Vinted prijateljsko i sigurno mjesto za sve članove. Stoga prilikom oglašavanja artikla morate provjeriti smijete li trgovati takvim artiklom te djelujete li u skladu s Pravilima kataloga, u kojima ćete pronaći pregled onoga što smijete i što ne smijete prodavati na našem web-mjestu. U nastavku ćete pronaći neke od primjera iz naših trenutačnih Pravila kataloga kad je riječ o prethodno navedenom:
Smijete prodavati:
- odjeću, obuću i dodatke za žene, muškarce i djecu;
- dječje igračke i namještaj te opremu za brigu o djeci;
- novu kozmetiku, proizvode za uljepšavanje, uređaje za uljepšavanje te gadgete;
- tehnološke dodatke kao što su slušalice, pametni satovi, maske za mobitele i slično;
- pribor za kućanstvo kao što su tekstili, posuđe i dodaci za dom;
- artikle za zabavu kao što su videoigre, igraće konzole, dodatna oprema, knjige, društvene igre, puzzle, glazbu i audio;
- artikle za brigu o kućnim ljubimcima kao što su odjeća, dodatna oprema, posteljina, dodaci za putovanja i igračke.
Ne smijete prodavati:
- artikle koji su zakonom zabranjeni ili ograničeni (kao što su krivotvoreni artikli, ukradena roba, vatreno oružje, oružje, itd.);
- artikle koji ne zadovoljavaju higijenske standarde ili mogu predstavljati rizike za zdravlje ili sigurnost (kao što su nošeno donje rublje, sva već korištena kozmetika te ona koja nije u svom originalnom zapečaćenom pakiranju, itd.);
- medicinske proizvode, hranu i duhanske proizvode;
- artikle koji jednostavno nisu u skladu s vizijom platforme Vinted (kao što su životinjsko krzno i proizvodi od njega, sportska oprema za odrasle kao što su bicikli, skije, snowboardi, ulaznice za događaje, itd.); ili
- artikli kupljeni na veliko ili artikli koji se obično prodaju kao artikli niske vrijednosti takozvanom „dropshipping” uslugom;
- velik broj potpuno novih artikala, uključujući artikle s oznakama;
- artikle uz napomenu „može se naručiti”, „trenutačno nije na zalihama”, „prodano”, „provjerite ponovno kasnije” itd.
Imajte na umu da popis nije konačan i da ga treba upotrebljavati samo kao smjernicu. Želimo vas zamoliti da pogledate Pravila kataloga gdje ćete pronaći potpun i točan pregled svega što smijete i ne smijete prodavati na platformi Vinted.
KAKO PRODATI ARTIKL NA PLATFORMI VINTED?
Na platformi Vinted artikle možete besplatno oglašavati. Da bi oglasio artikl u Katalogu, prodavač mora djelovati u skladu sa svim Pravilima kataloga. Kad oglasite artikl u Katalogu, morate ispuniti upitnik koji obuhvaća odabir kategorije koja najtočnije opisuje artikl i prenijeti najmanje jednu fotografiju artikla dobre kvalitete.
Ne smijete upotrebljavati fotografije koje ste pronašli na internetu i/ili fotografije sličnog artikla. Opis i fotografije artikla moraju odražavati stvarnu kvalitetu i vanjski izgled artikla, kao i sve greške, nedostatke ili izmjene artikla.
KAKO SE ARTIKLI RANGIRAJU NA PLATFORMI VINTED?
VINTED upotrebljava sustave preporučivanja da bi predložio informacije specifične za svoje web-mjesto svojim članovima i posjetiteljima ili pak prioritizirao te informacije. To obuhvaća rangiranje rezultata pretraživanja koje je član proveo i ostale situacije u kojim se utvrđuje relativni redoslijed ili važnost informacija koje se članovima prikazuju prilikom pregledavanja sadržaja na web-mjestu (poznato i kao „sažetak sadržaja na platformi Vinted”). Više informacija o sustavima preporučivanja moguće je pronaći ovdje.
Prodavači mogu poboljšati vidljivost svojih artikala tako da se odluče za praćene usluge koje također utječu na način na koji će artikli biti razvrstani na sažetku sadržaja:
- Podizanje oglašenih artikala na vrh
Određeni artikli koje prodavač odabere mogu postići bolju vidljivost na sažetku artikala, sažetku sadržaja i među rezultatima pretraživanja kataloga drugih članova. Više informacija o podizanju oglašenih artikala na vrh dostupno je ovdje.
- Isticanje ormara
Ormar prodavača može se promaknuti u poseban odjeljak na sažetku sadržaja i rezultatima pretraživanja kataloga drugih članova na temelju preferencija tih članova, filtara Kataloga i omiljenih artikala. Više informacija o našoj značajki Isticanje ormara dostupno je ovdje.
KAKO KUPAC MOŽE PLATITI ARTIKL?
Na platformi Vinted možete plaćati kreditnim karticama, debitnim karticama ili bilo kojim drugim načinom plaćanja ponuđenim na web-mjestu.
JESU LI USLUGE KOJE VINTED PRUŽA BESPLATNE?
Za prodavače
Na platformi Vinted artikle možete besplatno oglašavati. No, naše dodatne usluge za prodavače, kao što su već spomenuto Podignuti artikl na vrh i Isticanje ormara, usluge su koje su dostupne uz plaćanje.
Za kupce
Za svaku transakciju provedenu s pomoću gumba „Kupi odmah”, Zaštita kupca primjenjuje se uz naknadu. Naknada za upotrebu Zaštite kupca sastoji se od sljedećeg:
- Fiksan iznos od 0,7 EUR i
- 5 % iznosa cijene artikla (uključujući primjenjivi porez na cijenu artikla). Ukupna Naknada za Zaštitu kupca već obuhvaća porez na dodanu vrijednost („PDV”).
Zbog vaše sigurnosti i sigurnosti transakcija pozivamo vas da izvršite transakcije s pomoću gumba „Kupi odmah” te da transakcije ne provodite izvan našeg web-mjesta. Kupovine koje se izvrše bez upotrebe gumba „Kupi odmah” provodite na vlastitu odgovornost i u slučaju tih transakcija nećemo vam ponuditi usluge koje su uključene u Zaštitu kupca.
Osim toga, za artikle koji ispunjavaju uvjete kupci se mogu odlučiti na kupovinu neobavezne Usluge provjere artikla (kad je ona dostupna) da bi provjerili autentičnost odabranih dizajnerskih artikala. Više informacija o Provjeri artikla možete pronaći u Centru za pomoć ovdje.
SPOROVI IZMEĐU ČLANOVA I PLATFORME VINTED
U slučaju neslaganja između platforme Vinted i člana, Vinted potiče članove da se najprije jave platformi Vinted zbog pronalaženja sporazumnog rješenja. U tom slučaju član može:
- Poslati pisanu pritužbu korisničkoj podršci platforme Vinted uz obrazac za kontakt;
- Vinted će uložiti maksimalne napore da pokuša riješiti pritužbu člana na sporazuman način;
- Član može upotrijebiti i alternativne načine rješavanja spora, kao što je posredovanje u sporovima potrošača. Europska je komisija osnovala platformu za rješavanje sporova da bi prikupila moguće pritužbe potrošača nakon mrežnih kupovina i proslijedila ih relevantnih nacionalnim arbitrima. Ta je platforma dostupna ovdje: https://ec.europa.eu/consumers/odr.
POVRATNE INFORMACIJE O PLATFORMI VINTED
Slanje povratnih informacija
Nakon završetka transakcije kupci i prodavači mogu poslati povratne informacije o drugoj strani i dati si ocjene u obliku zvjezdica. Sve su povratne informacije povezane s odgovarajućom transakcijom, stoga nije moguće poslati povratne informacije za člana s kojim niste imali nikakve transakcije. Članovi povratne informacije mogu poslati na sljedeće načine:
- nakon što narudžba bude završena, u niti razgovora pronaći ćete gumb „Pošalji povratne informacije”;
- nakon toga odaberite broj zvjezdica koji želite dati – moguće je birati od jedne do pet zvjezdica (pri čemu niži broj zvjezdica označava lošije iskustvo s transakcijom), dodajte recenziju (komentar) te ih pošaljite.
Članovi mogu povratne informacije poslati do četiri dana nakon izvršavanja narudžbe.
Uređivanje/uklanjanje povratnih informacija
Povratne informacije možete urediti ili ukloniti tako da kliknete odgovarajući gumb koji se nalazi ispod te recenzije.
Pohrana povratnih informacija
Na stranici s recenzijama o članu povratne se informacije sortiraju kronološkim redoslijedom (od najnovije prema najstarijoj). Sve objavljene povratne informacije obuhvaćaju korisničko ime autora, recenziju (komentar), ocjenu u obliku zvjezdica koju je član dao te datum i vrijeme objave povratnih informacija. U slučaju da je povratne informacije ostavio član koji je nakon toga izbrisao račun ili član koji ostavlja povratne informacije nije aktivan najmanje pet (5) godina, korisničko ime tog člana neće biti vidljivo, već će biti dodana napomena da sadržaj šalje član koji više nije aktivan. Druge će informacije ostati objavljene, osim ako platformi Vinted nisu prijavljene kao neprikladne ili uvredljive te ih Vinted ukloni u skladu s primjenjivim zakonima i Odredbama i uvjetima ili ih pak ukloni autor povratnih informacija.
Odgovaranje na povratne informacije
Članovi mogu odgovarati na povratne informacije koje su na njihovom računu ostavili drugi članovi ili Vinted tako da klikne odgovarajući gumb koji se nalazi ispod određene recenzije.
Bez kompenzacije
Članovima i platformi Vinted ne dodjeljuje se kompenzacija za mrežne recenzije.
Izračunavanje prosječne ocjene u obliku zvjezdica
Prosječna ocjena u obliku zvjezdica određenog člana predstavlja prosječan broj zvjezdica koje je član primio. Na ocjenu u obliku zvjezdica utječu samo povratne informacije koje ostave drugi članovi ili platforma Vinted. Sve se povratne informacije računaju, pa ako određeni član ostavi više povratnih informacija, sve će se one uzeti u obzir.
Zbog izračuna prosječne ocjene člana u obliku zvjezdica Vinted će zaokružiti prosječnu ocjenu na najbližu zvjezdicu ili pola zvjezdice:
- Ako je prosječna oznaka jednaka X,75 ili veća od toga, bit će zaokružena na X + 1. Tako se, primjerice, prosječna ocjena od 3,75 zvjezdica zaokružuje na 4 zvjezdice.
- Ako je prosječna oznaka između X,25 i X,75 bit će zaokružena na X,5. Tako se, primjerice, prosječna ocjena od 3,26 zvjezdica zaokružuje na 3,5 zvjezdica, baš kao i prosječna ocjena od 3,74 zvjezdice.
- Ako je ocjena ispod X,25, zaokružuje se na X. Tako se, primjerice, prosječna ocjena od 3,24 zvjezdica zaokružuje na 3 zvjezdice.
PREGLEDAVA LI VINTED POVRATNE INFORMACIJE?
Vinted neće proaktivno pregledavati povratne informacije
Članovi se oslanjaju jedni na druge za slanje povratnih informacija. Vinted ne pregledava povratne informacije prije nego što ih članovi objave.
Protivljenje povratnim informacijama
Ako se članovi ne slažu s povratnim informacijama koje su primili, mogu učiniti sljedeće:
- obratiti se drugom članu da bi saznali što je pošlo po krivu i zatražiti drugog člana da promijeni povratne informacije odgovaranjem na komentar koji je ostavio (ili koji je Vinted automatski ostavio umjesto njega) te ga urediti; ili
- ostaviti komentar ispod povratnih informacija sa svojim objašnjenjem. Primjerice, ako je situacija bila izvan članove kontrole, npr. pogreška treće strane, član bi to trebao napisati.
Neprikladne recenzije
Sve poslane povratne informacije trebaju biti u skladu s Odredbama i uvjetima i Standardima zajednice, u suprotnom će se smatrati neprikladnim ili uvredljivim. Ako su povratne informacije neprikladne ili uvredljive, trebali biste ih prijaviti platformi Vinted klikom/dodirom na ikonu ( i ) u svom razgovoru i odabrati opciju „Prijavi”. Nakon toga odaberite „Član je ostavio uznemirujuće/neprikladne povratne informacije” i pojasnite situaciju. Korisnička podrška platforme Vinted nakon toga će početi raditi na rješavanju problema ako povratne informacije nisu u skladu s našim Standardima zajednice. Ako objavljena recenzija nije prikladna ili je uvredljiva, Vinted može blokirati račun autora, u potpunosti ili djelomično, sve u skladu s Odredbama i uvjetima.
Automatske povratne informacije na platformi Vinted
U određenim uvjetima Vinted ostavlja automatski pozitivne ili negativne povratne informacije za transakciju. Pozitivne povratne informacije za prodavača (samo ocjena od pet zvjezdica, bez komentara) pojavljuju se ako je transakcija izvršena i kupac nije poslao povratne informacije u roku od četiri (4) dana. Vinted pozitivne povratne informacije ostavlja samo prodavačima. Negativne povratne informacije (samo ocjena od jedne zvjezdice, bez komentara) pojavljuju se ako je član ručno otkazao već poslanu narudžbu (osim ako je to učinjeno po prvi put). To se događa prodavačima ako artikl ne pošalju na vrijeme te se narudžba automatski otkaže. Vinted negativne povratne informacije ostavlja kupcima ili prodavačima (ovisno o tome koja je strana otkazala transakciju).
Vinted ne uklanja automatske povratne informacije. Član može objasniti situaciju svom prodavaču/kupcu (koji nije poslao povratne informacije jer je Vinted automatski ostavio negativne povratne informacije), a on se može složiti s uklanjanjem ili uređivanjem određenih povratnih informacija koje je Vinted automatski ostavio.
ZAKONSKA PRAVA KUPACA
Vinted je mrežna platforma za kupovinu za transakcije između privatnih osoba.
Izostanak prava na povlačenje
U slučaju transakcija između privatnih osoba odredbe primjenjivih pravnih akta ne obuhvaćaju obavezu da privatan prodavač ponudi pravo na povlačenje. No, neki privatni prodavači mogu odlučiti ponuditi opciju povrata ili zamjene artikla (primjerice, navođenjem te opcije u odjeljku oglasa u kojem je opis).
U nastavku ćete pronaći informacije o pravima i obavezama koje se primjenjuju na prodaje između privatnih osoba.
Zakonske odredbe koje se odnose na transakcije između fizičkih osoba:
- Odredbe Zakona o obveznim odnosima dostupne su ovdje.
- Opće odredbe Zakona o obveznim odnosima koje se odnose na ugovornu odgovornost dostupne su ovdje – u člancima 342. do 349.
Odgovornost za materijalne nedostatke
U odnosu na prodanu stvar, prodavatelj odgovora za materijalne vidljive i skrivene nedostatke.
Odgovornost za vidljive materijalne nedostatke primjenjuje se na temelju članka 376. Zakona o obveznim odnosima: „Ugovorom o kupoprodaji prodavatelj se obvezuje predati kupcu stvar u vlasništvo, a kupac se obvezuje platiti mu cijenu” i članka 390. Zakona o obveznim odnosima: „Ako nije što drugo ugovoreno ili ne proizlazi iz naravi posla, prodavatelj je dužan predati stvar kupcu u ispravnom stanju, zajedno s njezinim pripadcima” u vezi s:
- Člankom 378. st. 1. Zakona o obveznim odnosima: „Do predaje stvari kupcu rizik slučajne propasti ili oštećenja stvari snosi prodavatelj, a s predajom stvari rizik prelazi na kupca.”
- Člankom 400. st. 1. Zakona o obveznim odnosima: „Prodavatelj odgovara za materijalne nedostatke stvari koje je ona imala u trenutku prijelaza rizika na kupca, bez obzira je li mu to bilo poznato.”
- Člankom 400. st. 2. Zakona o obveznim odnosima: „Prodavatelj odgovara i za one materijalne nedostatke koji se pojave nakon prijelaza rizika na kupca ako su posljedica uzroka koji je postojao prije toga.”
Materijalni nedostatak postoji u slučajevima propisanim člankom 401. Zakona o obveznim odnosima, npr. u skladu sa stavkom 1. „Nedostatak postoji:
1) ako stvar ne odgovara opisu, vrsti, količini i kvaliteti odnosno nema funkcionalnost, kompatibilnost, interoperabilnost i druge značajke kako je utvrđeno ugovorom o kupoprodaji,
2) ako stvar nije prikladna za bilo koju posebnu namjenu za koju je potrebna kupcu i s kojom je kupac upoznao prodavatelja najkasnije u trenutku sklapanja ugovora te u odnosu na koju je prodavatelj dao pristanak,
3) ako stvar nije isporučena sa svom dodatnom opremom i uputama, uključujući upute za instalaciju, kako je utvrđeno ugovorom o kupoprodaji ili
4) ako stvar nije isporučena s ažuriranjima kako je utvrđeno ugovorom o kupoprodaji.“
Stavak 2. članka 401. propisuje više slučajeva kada nedostatak postoji.
U skladu sa člankom 410. st. 1. Zakona o obveznim odnosima: „Kupac koji je pravodobno i uredno obavijestio prodavatelja o nedostatku ovlašten je:
1) zahtijevati od prodavatelja uklanjanje nedostatka,
2) zahtijevati od prodavatelja predaju druge stvari bez nedostatka,
3) zahtijevati razmjerno sniženje cijene,
4) izjaviti da raskida ugovor.“
U ostvarivanju svojih prava iz članka 410. kupac je prvenstveno upućen na izbor između popravka i zamjene stvari, osim ako bi odabrani način bio nemoguć ili bi prodavatelju nanio nerazmjerne troškove s obzirom na sve okolnosti slučaja. U svakom od ovih slučajeva kupac ima i prava prema općim pravilima o odgovornosti za štetu.
Kupac ima pravo na sniženje cijene ili raskid ugovora samo ako prodavatelj nije uklonio nedostatke ili je to odbio učiniti ili ako nedostatak i dalje postoji unatoč pokušaju prodavatelja da ga ukloni ili ako je prodavatelj izjavio da neće ukloniti nedostatak ili iz okolnosti proizlazi da prodavatelj neće ukloniti nedostatak u razumnom roku ili bez znatnih neugodnosti za kupca, te ako je nedostatak tako ozbiljan da opravdava trenutačno sniženje cijene ili raskid ugovora.
U skladu sa člankom 403. Zakona o obveznim odnosima, za vidljive nedostatke kupac je dužan pregledati stvar i obavijestiti prodavatelja u roku od 8 dana, u protivnom gubi prava na pravna sredstava koja mu pripadaju po osnovi odgovornosti za materijalne nedostatke. Ovaj rok ne teče ako je nedostatak bio poznat prodavatelju ili mu nije mogao ostati nepoznat.
Odgovornost za skrivene nedostatke primjenjuje se na temelju članka 404. st. 1. Zakona o obveznim odnosima u skladu s člankom 401. st. 1. Zakona o obveznim odnosima: „Nedostatak postoji:
1) ako stvar ne odgovara opisu, vrsti, količini i kvaliteti odnosno nema funkcionalnost, kompatibilnost, interoperabilnost i druge značajke kako je utvrđeno ugovorom o kupoprodaji,
2) ako stvar nije prikladna za bilo koju posebnu namjenu za koju je potrebna kupcu i s kojom je kupac upoznao prodavatelja najkasnije u trenutku sklapanja ugovora te u odnosu na koju je prodavatelj dao pristanak,
3) ako stvar nije isporučena sa svom dodatnom opremom i uputama, uključujući upute za instalaciju, kako je utvrđeno ugovorom o kupoprodaji ili
4) ako stvar nije isporučena s ažuriranjima kako je utvrđeno ugovorom o kupoprodaji.“
Stavak 2. članka 401. propisuje više slučajeva kada nedostatak postoji.
U skladu sa člankom 404. st. 1., skrivenim nedostatkom smatra se nedostatak koji se nije mogao otkriti uobičajenim pregledom obavljenim prilikom preuzimanja stvari. Kupac je dužan, pod prijetnjom gubitka prava, obavijestiti prodavatelja o skrivenom nedostatku u roku od 2 mjeseca od dana kada je nedostatak otkriven. Prodavatelj ne odgovara za nedostatke koji se pokažu nakon 2 godine od kada je stvar predana kupcu. Za rabljenu robu ugovorne strane mogu ugovorom produžiti rok ili skratiti rok na minimalno 1 godinu.
Skriveni nedostatak tretira se kao i svaki drugi nedostatak i kupac može zahtijevati prava prema članku 410. Zakona o obveznim odnosima (kao što je gore navedeno) ako su ispunjeni uvjeti odgovarajućih odredbi i ako zakonom nije drugačije određeno.